HEM          OM MIG          OM HÄSTARNA          THE TYPICAL HÄSTEN          KONTAKT

Elit

f. 2004
e. Quite Easy u. Winga (e. Cockpit)
 
Elit har varit utlånad på foder nästan hela 2012, så han har bara varit hemma sedan i oktober månad. Han är stor och maffig, både i kroppen och att rida. Jag känner mig ganska liten när jag sitter på honom, man känner att det är mycket häst. Han har en stor skritt, en ännu större trav och en enorm galopp. Travar han i ökad trav så kan jag utan problem galoppera bakom med både Inka och Hipp om jag vill, det säger ju en del om hur stor hans trav är. 
 
Han är ganska stark men ändå känslig i munnen. Man måste rida honom med mycket säte men ändå störa honom så lite som möjligt med skänkeln. Elit tycker jag personligen är en häst som man måste "vinna över" och lirka lite med så man får honom med sig, men när man väl fått det så är han väldigt trevlig! Man känner sig verkligen grym när man hittar en harmoni med honom, så han är en häst som ger mycket självförtroende. Att hoppa honom är en underbar känsla när det stämmer, han är verkligen schyst och ärlig. Det känns i hela hans kropp att han tycker det är skoj!
 
Lite kul kuriosa:
  • Han är stallets största häst på ca 175 cm i mankhöjd
  • Han "kniper" inte med mulen när han tycker att något är skönt (t.ex. bli kliad), utan han tar upp huvudet och sträcker ut det istället
  • Han känns inte så stor över ryggen att sitta på som man kan tro (gångarterna är däremot väldigt stora)
  • Han har fått många smeknamn av oss i stallet, bland annat "Teddy" och "Liten"
  • Han tycker inte om när det är för mycket folk och hästar runt omkring honom
  • Hans bläs som ser ut som ett bakvänt frågetecken
  • Han hatar smackningar, både från marken och på ryggen. Vi vet dock inte varför...
  • Han är totalt styrd av sin mage, haha. Mat är det bästa som finns!