HEM          OM MIG          OM HÄSTARNA          THE TYPICAL HÄSTEN          KONTAKT

Jargong

f. 2009
e. Hip Hop, u. Winga (e. Cockpit)
 
Jargong är en stilig liten kille som reds in hösten 2012. Jag har inte följt hans uppväxt speciellt noga (tyvärr), men jag tycker han är glad och snäll. Han löshoppar väldigt trevligt, så det ska bli skoj att se vart framtiden leder honom!
 
Jag har ridit en del på honom sedan han blev inriden och jag tycker han är rolig att rida. Hittills är han en väldigt lugn unghäst, även om han ibland är lite undrande och inte förstår vad man vill så försöker han alltid. Han har mjuka gångarter och är naturligt flexibel i bogarna, så hans travökningar är helt fantastiska. Han är också känslig som bara den i munnen, så man behöver aldrig oroa sig för att inte kunna minska tempot. I vintras hoppade jag in honom och det tycker han är superskoj, han är framåt och modig när man hoppar. Jag känner att jag litar mer på honom för varje gång jag rider honom och det bådar ju gott för framtiden att han verkar så stabil just nu.
 
Lite kul kuriosa:
  • Han är enormt lik sin halvbror Bure (f. 2001, e. Feliciano u. Winga), de är nästan kopior!
  • Han har fått smeknamnet "Jagge" av mig, för det är så jobbigt att säga Jargong hela tiden. Det är dock ingen annan som gillar det smeknamnet, haha...
  • Han har väldigt lätt för sig i traven, vilket gjorde att han inte tyckte om att galoppera när han började longeras (han tyckte väl att det var enklare att trava fort istället)
  • Han är en riktig kelgris som älskar att bli pysslad med, ju fler som håller på, desto bättre
  • Han bossar gärna över storebrorsan Elit i hagen
  • Han tycker om att bita i sina hagkompisars grimmor, han biter i nosstycket och drar. Han har till och med lyckats bita sönder en grimma en gång
  • Han är den minsta hästen på gården (han är väl ca 163 cm i mankhöjd)
  • Han har riktig ponnypäls på vintern, fast han har täcke på sig!
  • Han är en liten lortgris, han lyckas alltid smutsa ner sig oavsett vilken hage han går i...
  • Han gillar nachochips... Jag hade med mig några i stallet en dag och gav honom ett på skoj. De andra tre hästarna spottade ut det, men inte Jagge inte, han tuggade glatt i sig det och ville ha mer!