HEM          OM MIG          OM HÄSTARNA          THE TYPICAL HÄSTEN          KONTAKT

Om Sophie

Mitt namn är Sophie, jag är en pigg och glad tjej som bor i Skåne, i utkanten av Lund. Jag rider i ett stall som ligger ca en mil från mig. Där står hästarna Elit, Hipp, Inka och Jargong. De är syskon allihop (de tre sistnämnda är helsyskon), allihop har hoppstam. De tävlas lite då och då, Inka  är den enda som slipper och Jargong tar det lite lugnt eftersom han än så länge är rätt ung. Jag själv har ridit mycket hoppning men älskar såklart också en härlig uteritt eller ett grymt dressyrpass, varierad träning är ju trots allt det bästa! Är också mycket intresserad av hästens psykologi och beteende, så det kan hända att det ämnet kommer upp här i bloggen också!

På fritiden så gillar jag även att pyssla med fotografering och musik. Sjungit har jag gjort (i kör) sedan jag var väldigt liten, sedan på gymnasiet så tog jag även duettlektioner, vilket jag fantastiskt roligt! Det har runnit ut lite i sanden, men jag saknar det, musik är en stor del av mitt liv. Fotointresset dök upp under gymnasiet när mamma köpte en systemkamera, även om jag är en amatörfotograf så är ju huvudsaken att jag tycker det är roligt! Gissa vilket mitt favoritmotiv är? Hästar...

Jag har ridit sedan jag var sju år gammal. Det började med ett dagridläger som kommunen anordnade på Malmö Civila Ryttarförening, sedan var jag fast! När jag var tretton år så blev jag medryttare för första gången, då på en fjording som hette Dino. Han var en riktig buse, bockade som bara den i början när jag red, men när jag vunnit hans förtroende (och trillat av typ femton gånger på fyra ridturer) så var vi bästa vänner! Det var en stor sorg när han såldes, vi fick bara tre månader ihop... Efter det hade jag några andra medryttarhästar, min favorit var det söta lilla varmblodsstoet Littering Ask, "Askan", som jag red ett bra tag. Hon var verkligen en bästa kompis som man kunde rida ut barbacka på utan att ens bli nervös!

När jag var sexton snubblade jag över halvblodet Andante, "Ante", som var främst dressyrskolad. Honom hade jag som min egen i dryga två år och han var en fantastisk läromästare på alla sätt och vis! Han är nog den hästen jag lärde mig mest av, man fick ingenting gratis, men när det gick bra så gick det fantastiskt bra. Jag spenderade otaliga timmar i sadeln på att finslipa min sits och vår kommunikation... Jag slutade rida honom under det sista året i gymnasiet, då det blev för mycket för mig på en gång. Ångrar det lite nu, men jag är tacksam för tiden vi hade och allt han lärt mig! 

Sedan hamnade jag i stallet jag är i nu. Jag har ridit lite där innan, men denna gången kan man ju säga att jag fastnade rejält... Nu har jag hållt på med de här hästarna i ett och ett halvt år och jag älskar det! Unghästar är något speciellt att hålla på med, så jag är enormt glad att jag fått chansen att lära mig så mycket som jag gjort den senaste tiden!

Vill du veta mer om mig? Eller har du några frågor? Klicka på "Kontakta mig" ovan!

Hoppas att ni gillar min blogg!